کد مطلب:119232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:91

شیوه زندگی در لباس و غذا و...











یكی از دوستان علی علیه السلام به نام «علاء بن زیاد» در بصره سكونت داشت، روزی علاء بیمار شد. امیر مومنان علیه السلام به عیادت او رفت. وقتی خانه ی عریض و طویل و وسیع علاء را دید، فرمود: «این خانه با این همه وسعت را در این دنیا برای چه می خواهی؟ با اینكه در آخرت به آن نیازمندتر هستی؟!»

سپس فرمود: آری مگر این كه بخواهی به این وسیله به آخرت برسی. (آن را پل معنویات قرار دهی.) مانند آن كه (1) در این خانه از مهمان پذیرایی كنی، (2) صله ی رحم نمایی، (3) حقوق واجب خود (مانند زكات) را از این خانه خارج كنی و به اهلش برسانی.

فاذا انت قد بلغت بها الاخره:

كه در این صورت، با داشتن همین خانه هم به آخرت نائل شده ای.

علاء عرض كرد: ای امیر مومنان! از برادرم «عاصم بن زیاد» پیش تو شكایت می كنم!

امام فرمود: برای چه؟ مگر چه كرده؟

علاء عرض كرد: عبایی ناچیز پوشیده و از دنیا كناره گرفته است.

علی علیه السلام فرمود: «او را نزد من بیاور». وقتی كه عاصم به حضور علی علیه السلام آمد، حضرت رو به او كرد و فرمود:

یا عدی نفسه! لقد استهام بك الخبیث، اما رحمت اهلك و ولدك...

ای دشمنك جان خود، شیطان بر تو راه یافته و تو را صید كرده است، آیا به خانواده ات رحم نمی كنی؟! تو خیال می كنی خداوند كه زندگی طیب و خوب را بر تو حلال كرده، دوست ندارد از آن بهره مند شوی؟!

انت اهون علی الله من ذلك:

[صفحه 183]

تو بی ارزش تر از آنی كه خداوند با تو چنین كند.

عاصم عرض كرد: «ای امیر مومنان! ولی تو با این لباس خشن و غذای سخت و ناگوار به سر می بری و من از تو پیروی می كنم».

امام فرمود: عزیزم! من مثل تو نیستم.

ان الله تعالی فرض علی ائمه العدل ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس كیلا یتبیغ بالفقیر فقره:

خداوند متعال بر پیشوایان عدل و حق، واجب كرده است كه بر خود سخت گیرند و شیوه ی زندگیشان را هماهنگ با وضع زندگی طبقه ی ضعیف مردم قرار دهند، تا ناداری و فقر، فقیر را از جا بدر نبرد![1].

یعنی، ناداری فقیر، موجب نافرمانی او از خدا نشود و تنگدستی و فشار زندگی موجب آن نشود كه به فقیران سخت بگذرد.

به این ترتیب امام علی علیه السلام در این فراز، چندین درس آموخت:

1- عیادت بیمار

2- نهی از افراط و تفریط در زندگی

3- پل قرار دادن دنیا برای آخرت

4- تعیین وظیفه ی رهبران حق در انتخاب زندگی ساده.

در اصول كافی آمده: عاصم پس از شنیدن سخن امام علیه السلام، بی درنگ آن را پذیرفت، عبای خشن را كنار گذاشت و لباس نرم پوشید.[2].


صفحه 183.








    1. نگاه كنید به خطبه ی 209، نهج البلاغه.
    2. اصول كافی، ج 1، ص 411.